TESPİTLER ( 10/41)

Arap   kabile’lerinin,  “ Süreycî’ler,”  diye   tavsif   ettiği, Oğuz’ların   Kayı  Boyun’dan,  Türk  Topluluğu, Milâdî, 500’ lerde, Mekke’ye   yerleşmişti. Demircilik  ve  Çelik   san’atlarında   maharetleriyle   meşhur, bu   topluluk, Ka’be-i  Muazzama’nın Demir   ve  Çelik   aksamını,  kilit   ve   anahtarlarını  da  imal   etmişlerdi. Bu   sebeble   de, Milâdî, 500’ler’den   Mekke’nin  fethi’ne   kadard, Milâdî, (630)  takrîbî, 160  senedir, Ka’be-i   Muazzama’nın  Miftahdarlığını   deruhte   etmişlerdi. Süreycî’lerin,  en   meşhûr  ve  Mümtaz  Siması, Abdü’d- dâr,   Osman   İbn-i   Talha’dır.   Türk   Oğlu,   Türk,   SahâbÎ, Osman   İsn-i   Talha’nın,  ba’zı   kaynak   ve   rivayetler,  Mekke’nin   fetih   günü,  İslâm   ile   şerefyab   olup, Sahâbî   olduğu   istikametindedir.  Halbuki,  bu   kabil   kaynaklardaki  rivayetler   doğru  değildir.    
Abdü’d-dâr,   Osman   İbn-i   Talha,  Hudeybiye  Musalahası   sırasında,(   Hicrî,6. Milâdî,628)’de,  Halid   bin  Velîd   ve  Amr’ubni’l-As   ile   birlikte   İslâm   ile   şerefyab  olup,  Sahâbî’ler   arasına   katılmış  ve   Mediune’ye   hicret   etmiştir. Medine’ye   hicret   ederken,  Ka’be-İ  Muazzama’nın  anahtarlarını, validesine   ve   amcazâdesi, Şeybe’ye   emanet   etmişti.  Osman   İbn-i   Talha, Medine’den   hareket   eden,  Fetih   Ordusunda, Mühâcir’lerin   sancağı  altında  Mekke’ye   yörüdü, Mekke’nin  Fetih  günü, Peygamber’imizle   birlikte  Ka’be-i  Muazzama’nın   yanında   hazır   bulunanlardandı. Peygamber’imiz, Ka’be’nin   anahtarı’nın, Abdü’d-dâr   ailesinin   emanetinde   olduğunu   biliyordu. Osman  İbn-i   Talha’ya, Anahtarı   aile’nden   al   getir,”   buyurdu. Osman   İbn-i   Talha, anahtarla   birlikte,  beraberinde, Şeybe, İbn-i   Osman  Hucbî    olduğu   halde   geldiler.Ka’be-i   Muazzama   açıldı, Peygamber’imiz  Ka’be’nin  içinde  iki   rek’at    şükür  namazı   kıldı.Bu   arada,  Hazreti   Ali  ve   Abbas  İbn-i   Abdülmuttalip, Zemzem’in   sikayeti, Hâşimî    Oğullarındadır, Miftahdarlığı’n   da,   Hâşimî’lere   verilmesi  uygun   olur,”   diyerek, Ka’be’nin  Anahtarını   talep   etmeleri   üzerine,”Allah  size,   mutlaka   emenetleri   ehil   olanlara   vermenizi  (  sahibine   teslim   etmenizi)  ve   insanlar   arasında   hükmettiğiniz  zaman   adaletle   hükmetmenizi   emr’eder.” Mealindeki, Nisa  Suresi’nin 58. Âyeti  Kerimesini  inzal  buyurdu.Mekke’nin   fehiyle   birlikte  nice  kalb’ler   de  feth’edildi. Şeybe,   İbn-i   Osman  Hucbî, İslâm   ile  şerefyab  olup,  Sahâbî’den   olma   şerefine   de   nail   oldu.Bunun   üzerine, Resûl-i   Ekrem   Efendimiz,  Beyt-i   Şerif’in   anahtarını   Şeybe   ile amcazâdesi   Osman   İbn-i   Talha’ya   ihsan   buyurmuş,   verirken   de:  Ey   Ebû  Talha   oğulları!   Ka’be’nin   miftahdarlığını   size  ebedî    bir   vcazife   olarak   tevcih   ediyorum.   Sizden   bu   vazifeyi   almaya   kimsenin   hakkı   yoktur,   alan   olursa   zâlim’dir.”   Buyurmuştu. Suudiarabistan  Devleti   kuruluncaya   kadar   bu   mukaddes   vazife  Şeybe   oğulları   uhdesinde   devam   edegelmişti. Şeybe  radiya’llâhuj   anh, ( Hicrî, 59)  yılında vefat   etmiştir.  Hazreti   Osman   İbn-i   Talma’dan,   Abdulllah   İbn-i   Ömer   ile  Benî  Süleym’den   bir   kadının   rivayeti   vardır.  Osman   İbn-i   Talha,  ( Hicrî, 42)   senesinde  vefat   etmiştir.
İMAM-I   A’ZAM    EBÛ   HANÎFE:  ( Hicrî,80-150),   İmam-ı   A’zam’ın   künye’sine   gelinci,  asıl  ismi   Numan’dır;  Lakabı  ise, ba’zı   kaynaklar,   not  tutmak   ve   yazı   yazmak   gayesiyle,   devamlı   yanında   mürekkep   ve   divit  taşıdığı   için,   mürekkep   ve   divit   taşıyıcısı, mürekkep   ve   divit  babası,  anlamında, “ Ebû   Hanîfe,”   künyesiyle   küyelendiğini   belirtirken,   diğer   kaynakların   bir   kısmı   da,   Bakara   suresi,  67.  Âyetinde” Hanîfen   Müslimen,”(  doğruyu   söyleyen   bir   müslim),  ifadesinden   hareketle,   İmam-ı   A’zam’ın   dinî   emir   ve   yasakları   bütün   hassasiyyetiyle  yaşadığı   için   devrinin   fakîh   ve   müçtehid’leriyle   halk,   onun   bu   imrendirici   hayatından   mülhem, O’na” Ebû   Hanîfe,”  ya’nî: (  Doğru   yolun   yolcusu,   doğru   yolun   babası)   demişlerdir. Bu   hususta   en   sahih   izah   da   budur.   Babası,  Sâbit,   dedesi   ise, Zota   veya  Zevta,   ya   da  Zûtâ’dır.Ay   yüzlü,   parlak   benizli,   kibar   ve   yakışımlı   olduğu   için,   halk   tarafından,” Zota bin   Mah,”(  ay’ın   oğlu,  ay   yüzlü   kişi)  diye   anılmaktadır.   Zota   aynı   zamanda   Horasan   ya   da   Tirmiz  sınırlarında  uç   bey’i,  il   bey’i   ve   valilik   vazifelerinde   de   bulunmuş,   bu   münasebetle   bu   aileye   uç  ve  il   bey’i   anlamına   gelen” Merzuban  Ailesi”  deniyor.  Bu   isim   ve   lakaplar   birleştirilerek,   İmam-ı   A’zam’ın   künyesi, “  Numan  bin, Sâbit   bin,   Zota   bin,  Mâh   bin,  Merzuban,”   şeklinde   künyelenmektedir. Daha   sonra,   İmam’ımızın   sbahip   olduğu   erişilmez  ilmî  kariyerinden,   aynı   zamanda   mensubu   bulunduğu   dinin   emir   ve   nehiy’lerini  kılı   kırk  yararcasına  yaşamasından   dolayı   sabırlı,   cesûr,   doğru   bildiği   bütün   her   mes’eleyi   çekinmeden,  korkmadan   oırtaya   koyuşuyla,   yalnız,  Hanefî   Mezhebine   mensup   olan   halk  tarafından   değil,  yaşadığı   dönemdeki   fakîh   ve   müçtehidler   ve   ondan   sonraki   asır   ve   devirlerdeki   fıkıh   otoritesi   ve  bilim   adamları   ve   devlet   başkanları   dahil,   herkes O’nun   asıl   ismi   olan   Numan’ı   terk’ederek, “ İmam-ı  A’zam” ( En  Büyük   İmam)   diye   anmışlardır.
İmam-ı   A’zam’ın   dedesi  Zota, Horasan’ın   fethi   sırasında  müslüman   olmuş,   babası,  Sâbit  de   müslüman   olan  bir  aile’nin  çocuğu   olarak   dünya’ya   gelmiştir.
Ticaretle  meşgul, Zota ( Merzûbân)  ailesi,  Horasan’dan,  Halife   Hazreti   Ömer’in   ta’limatıyla, Selman-ı   Fârisî  VE  Huzeyfe’nin   yarddımlarıyla  Sa’d  Bin   Ebî  Vakkâs   tarafından  te’sis  edilen  Kûfe’ye  meşakkatli   ve   uzun   bir   yolculuktan   sonra   hicret   ettiler.  Bu   devirde   Irak’ın   sivilleşip  ticârî  bir   merkez  haline   dönüşmesi,  Medine   ve   Mekke’den  pekçok  Sahâbe  ya   devlet   vazifelisi   olarak   veya  başka   düşüncelerle  hür   iradeleriyle   Kûfe’de   yaşamayı   tercih   etmişti. Bu,   yeni   müslüman   olmuş,  ateşli   ve   heyecanlı   aile’nin   hem   ticârî   faaliyyetlerini   burada   devam   ettirme   hem   de   Sahâbe   ile   hemhal   olabilme   fikri  Irak’a, Kûfe’ye   hicret   sebebidir. Nitekim,   bu   aile,   Kûfe’ye   yerleştikten   sonra,   İmam-ı   A’zam’ın   babası,  Sâbit’in   ilk   ziyaret   ettiği   zât,  Ehl-i   Beyt’in   çekirdeği  ve  aile  reisi   olan   Hazreti   Ali   radiya’llâhu   anh   olmuştu.  Sabit,   Hazreti   Ali  ile   uzunca   sohbet   imkânı   bulmuş   düşüncesini   tahakkuk   ettirmişti.
Sâbit,   bu   ziyaretinde   Hazret-i   Alî’ye   çam   sakızı,   çoban   armağanı   kabilinden  peluze  ( ekmek   tatlısı)   ikram   etti. O da   bu   aşk   sahibi   vecd   ehlinin   sırtını   sıvazlayarak,   dinΠ  duygu   ve   düşüncelerini,  inssan   sevgisini  Sâbit’e   olabildiğiince   aktarmıştı.   Sonra   Haz. Ali  Radiya’llâhu  anh’in   dudaklarından   Sâbit’in   zürriyyetine  ve   henüz  doğmamış   olan,   İmam’ımız,   İmam-ı  A’zam’a  du’a   damlacıkları   döküldü.   İşte   İmam-ı  A’zam   adına   yapılan   bu   du’a  sayesindedirki, O   dini   eksiksiz   yaşama   hassasiyyetini   ve   en   proplemli  hukukî   ve  fıkhî   mes’eleleri   bu   kaynaktan   aldığı   feyiz   ve   muhabbetle   çözme   imkânı  bulmuştur. İmam-ı   A’zam,  böyle   bir   babanın   çocuğu   olarak, Hicrî, 80   yılında   Kûfe’de   doğmuştur...