Varol bey öncelikle hoşgeldiniz. Çizmeye ne zaman ve nasıl başladınız? Size ilham veren ne oldu?

Henüz 5-6 yaşlarında dahi evde Pembe Panter çizimleri yapan bir çocuktum. TRT kanalının yeni yeni renkli yayınlara geçtiği zamanlardı ve Pembe Panter izlemeye bayılıyordum. Ben de Pembe Panter'i çizenler gibi çizmek istiyordum. Sürekli çiziyordum; defterler dolusu çiziyordum. Sokağa çıkmadan saatlerce evde defterler dolusu çizgi romanlar yapıyordum. Çizgi filmleri izledikçe kendime söz veriyordum: "Varol, bu çizgi filmler harika! Büyükler değerini bilmiyorlar. Büyüdüğünde bunların değerini ve güzelliğini unutma! Söz ver! Büyüdüğünde de bu güzellikleri kaçırmayacağına söz ver!" Yani ilham kaynağım TRT'nin siyah beyaz yayınlandığı dönemde PEMBE Panter'di :)

Kral Şakir filmleri izleyenlere ve özellikle çocuklara doğru mesajlar veren filmler bu konuda neler söyleyeceksiniz?

Kitaplarımızla, filmlerimizle, gösterilerimizle ve birçok ürünümüzle dayanışma, sevgi ve sürdürülebilir bir dünya için çok güçlü mesajlar veriyoruz. Çocuk yaşlarında bu mesajlar ile büyüyenlerin ileride daha güzel ve sürdürülebilir bir dünya oluşturacaklarını düşünüyoruz. Biz bu mesajları etkin ve verimli bir şekilde verebilmek için Kral Şakir gibi insanların güçlü bağ kuracakları kahramanların olması gerektiğini düşünüyoruz. UNDP (Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı) bizimle iletişime geçmişti. Kral Şakir'in başarısı ortada olduğu için Angry Birds ve Şirinler'den sonra sürdürülebilirlik konusundaki dünya çapındaki projelerini bizimle gerçekleştirmek istediklerini söylediler. Uzun süredir beklenen Kral Şakir'in 3. Uzun metraj filmi "Kral Şakir Geri Dönüşüm" filmimizin konusu da bu proje ile doğrudan ilişkili olduğu için Undp'nin 2022 Sürdürülebilirlik takviminin kapağına filmimizin posterini koydular. İlk etapta 17 küresel amacın olduğu, her sayfasında 17 küresel amacın vurgulandığı Kral Şakir karikatürleriyle oluşan bir takvim oluşturduk. O takvimin bazı sayfalarında barkodlar var. O barkodları telefona okuttuklarında ilgili konulara ilişkin eğitici ve öğretici Kral Şakir videolarına yönlendiriyor. O videolarda da bizim zaten bugüne kadar yaptığımız küresel amaçlara hizmet eden birçok içeriğimiz var. Aslında Undp takvimine verdiğimiz içerikler elimizdeki hazır içeriklerdi. Bizim zaten bölümlerimizde toplumsal cinsiyet eşitliği, iklim eylemi, erişilebilir temiz enerji gibi bu konuların hepsi işlenmişti .

Kral Şakir sinema filmlerimizi izlerken kendinizi maceraya, kaliteli mizaha ve eğlenceye kaptırıyorsunuz ve vaktin zevkli bir şekilde nasıl geçtiğini anlayamıyorsunuz. Bir sinema filminde didaktik bir biçimde, ders verir gibi mesajlar vermeye çalışırsanız,  seyirci sıkılacaktır. Ve aksine verdiğiniz mesajı da içselleştiremeyecektir. Dünyada da geçerli olan yeni öğrenme biçimi eğlenerek öğrenme modeline dayalı. Çocukların didaktik ezber öğretilerle bu tür mesajları içselleştiremediğini, değerlerin yeterince öğretilemediği, şu anki dünyanın düştüğü korkunç sorunlara bakarak anlamış olmamız gerekiyor. Çocukları eğlendirerek, neşeyle, mizahla, sevgiyle ve dayanışmanın gücü ile eğitmeliyiz. Artık tüm dünyada oyunlaştırarak ve hikayeleştirerek eğitim ve öğrenimin etkisi ve önemi biliniyor. Kral Şakir gibi kahramanlara dünyanın çok acil ihtiyacı var.

Whatsapp Image 2024 04 26 At 15.53.12

Yapay zeka teknolojisi ilerleme kaydediyor. Sizin çizimlerinizde yapay zeka ne kadar yer kaplıyor ya da kaplayacak?

Yapay Zeka kimileri için kabus, kimileri için büyük bir imkan olacak. Özellikle bizim içinde olduğumuz sektör açısından çizgi, grafik ve animasyon alanında yapay zeka tüm kuralları yerle bir edecek gibi görünüyor. Sektörel anlamda işini çizerlik ve grafik alanında sürdüren kişileri, yapay zeka konusuna vakıf olmazlarsa büyük bir tehlikenin beklediğini söyleyebilirim. Şöyle ki; biz Grafi2000 Prodüksiyon olarak, alanımızdaki her teknolojik gelişmeyi içeriklerimizin üretiminde etkin kıldık. Hatta başından beri şirketimizin sloganını: "Teknoloji ve mizahı birleştiren şirket" olarak duyuruyorduk. Türkiye'de tabletle ilk çizim yapan kişilerden biri olduğumu söyleyebilirim. O dönemde de bana hep şöyle söylüyorlardı: "Kağıdın yerini alamaz, aynı tat, aynı dokuyu yakalamak zor. O yüzden bilgisayarda çizip yapmayı doğru bulmuyorum". Günümüze bakalım: Şu anda çizimlerini bilgisayar ya da tablet ortamında yapmayan çizer, grafiker kalmadı. Tabi tüm bunları sektörel açıdan ifade ediyorum. Sektör dışında kalıp kendilerini sanatsal çalışmaları ile ifade eden sanatçılarımız için bu bir tercih meselesidir. Aslında şirket olarak yaptığımız şuydu: Teknoloji ile uyumlanmak. Eskiden kağıda çizim yaparkenki tüm sınırlarımızı kaldırıp teknolojinin sunduğu 16 milyon renk seçeneği ve katmanlar arasında serbestçe dolaşmak gibi teknikleri kullanarak, sınırsız bir yaratım özgürlüğüne ve üretim hızına kavuşmuş olduk. İşin tüm teknik hammallığını teknoloji yapmaya başladı ve biz yaratıcı kısımlarımıza odaklanmak için daha fazla zamana sahip olduk. Yani teknolji bizim için her zaman için "Araç" oldu. Eğer tersi olursa teknoloji sizi "araçsallaştırırsa" işte tehlike o zaman başlıyor. O zaman yapay zeka işinizi elinizden alabilir. Bu anlamda kendi alanımda Kral Şakir gibi "marka" karakterler üretmenin de bu tehlikenin önüne geçebileceğini söyleyebilirim. Yapay zeka markamızın faaliyetlerini genişletmesi ve büyümesi için bize hizmet ediyor. Ama katma değer yaratacak bir marka oluşturmadıysanız, yapay zeka sizin çizdiğiniz, yazdığınız, anime ettiğiniz tüm çalışmalardan daha iyisini yapacak şekilde dev gibi büyüyor. 

Kişisel olarak yapay zeka programlarını sürekli kurcalıyorum. Bulunduğum sektördeki gelişimim bu merakım sayesinde oldu. Mesela Midjourney yapay zeka evreninde çizim denemeleri yapıyorum, sınırları nereye kadar ilerlettiklerini görmek istiyorum. Ve gördüklerim dehşet verici! "Dehşet verici" kelimesini hem olumlu hem de olumsuz anlamda kullandım. Önceki sorudaki cevaplarımdan ötürü yapay zeka kimelerinin büyük şansı, kimilerinin de kabusu olacak. Gelinen noktayı şöyle özetleyebilirim: Diyelim ki bir animasyon projesi için karakter ve mekan tasarımları yapacaksınız. Şu ana kadar bunun için kalabalık ekiplerle en azından 1 ay çalışmanız gerekiyordu. Şu anda ise yapay zeka ile bu işlemi 1 kişi ile 1 günde yapmanız olası. Tabi ki yapay zekayı , kendi zekası ile "araçsallaştıran" bir kişiden bahsediyorum. Senaryoyu, çizimleri ve realistik videoları animasyona dönüştüren irili ufaklı bir çok yapay zeka uygulamasına her gün yenileri ekleniyor. Yine basit bir dille animasyon kısmına da değineyim: 1 dakikalık karakter animasyonu ile saatlerce uğraşıyordunuz ama şu anda yapay zeka çektiğiniz bir videodaki hareketleri saniyesinde animasyon karakterinize uygulayıp, animasyonları saniyeler içinde gerçekleştirebilecek şekilde evriliyor. Şu ana kadar Motion Capture tekniği ile animasyonlarda bu yöntem uygulanıyordu ama bu teknikte bir insan üzerinde çeşitli bağlantı noktaları oluşturup hareketlerini bilgisayara aktarıyorduk. Artık yapay zeka ile bu zahmet de kalkıyor. Yapay zeka direkt videodan yararlanıp animasyonunu saniyeler içinde tamamlayacak.

Sinemalarda gösteriminin son günlerinde olan "Kral Şakir Devler Uyandı" filmimizde de yapay zeka konusunu işledik. Tehlikeyi de elektronik cihazları mobil hale getirip, yapay zeka ile hareket ettirebildikleri sistemi geliştiren Harun karakteri üzerinden anlattık. Harun, siyah kazağı ile yepyeni inovasyon ürünlerini büyük bir coşkuyla tanıtan ve siyah kazağı/ yuvarlak gözlükleri ile hafızalarımıza kazınmış ünlü bir kişiliğe yaptığımız gönderme ile tatlı tebessümlerinizde hayat bulau. Filmimiz yukarıda da sık sık söylediğim "araçsallaştırma"nın neresinde durmamız gerektiğini işaret ediyor. "Yapay Zeka" ile harekete geçen aletleri kullanarak, hayatımıza gerçek sevgi yerine araçsallaştırılmayı koyduğumuzda oluşabilecek büyük tehlikeyi işaret ediyor.

Whatsapp Image 2024 04 26 At 15.53.13 (1)

Bir Kral Şakir hayranı olarak soruyorum. Yeni bir film gelecek mi?

Yeni filmin hazırlıklarına başladık bile. Yeni filmimiz "Kral Şakir Devler Uyandı" filmininin izleyicileri merakta bırakan finali ile başlıyor. Son sahnede Fil Necati dışında tüm karakterlerimiz bir portal tarafından yutularak ışınlanmışlardı. Spoiler vermemek açısından kahramanlarınızı ışınlandıkları yerde ne gibi maceraların beklediğini söylemek doğru olmaz:) Ama gerçekten yeni hazırladığımız film double hatta 3 kat macera ile güçlendirilmiş olarak geliyor. Yani turbo motor takılmış bir film gibi:) İzleyicilerimizi mizah ve macera dozu çok yüksek bir film bekliyor. Gerçekten bu yeni filmde izleyicilerimiz hiç alışık olmadıkları çok sürpriz sahnelerle karşılaşacaklar. Ayrıca Kral Şakir'in reel dünyada reel oyuncularla gerçekleştireceğimiz live action bir film hazırlığı içindeyiz. Sürpriz isimlerle ortaya çıkaracağımız bu muhtişim! Filmimizin yine çok ses getireceğine inanıyoruz. 

Whatsapp Image 2024 04 26 At 15.53.13

Varol bey röportaj teklifimi kabul ettiğiniz için teşekkür ederim. Son olarak Kral Şakir izleyenlerine ve okuyucularımıza ne söylemek istersiniz?

En son Finansbank ile gerçekleştirdiğimiz "Minik Eller Büyük Hayaller" Kurumsal Sosyal Sorumluluk Platformu aracılığıyla gerçekleştirdiğimiz ve karne hediyesi olarak çocuklara dağıttığımız eğitime/gelişime destek veren kitaplar projelerimiz gibi, sosyal sorumluluk proje çalışmalarımız sürecek. Dünyanın en büyük müzelerinden biri Kral Şakir ve Fil Necati heykellerini müzelerinde sergilemek için harekete geçti. Hentbol Federasyonu ile gerçekleştirdiğimiz; hentbolu çocuklara sevdirmek ve yaygınlaştırmak için yaptığımız sosyal sorumluluk projelerimiz spor bakanlığımız ile yapılan ortak çalışmalar ile okullarımızda daha da geniş bir yayılıma sahip olacak. Ayrıca  dünyanın en büyük oyun/metaverse platformlarından Sandbox ve Roblox ile Kral Şakir işbirliği gerçekleşerek muhteşem hayal dünyası zenginlikleri oluşturduk; bu dünyayı genişletmek için elimizden geleni yapacağız. Roblox işbirliğinin ardından çok kısa bir zaman sonra dünyadaki lider Metaverse şirketi Sandbox'da Turkishverse içinde yeni bir Kral Şakir evreni daha oluşturduk. Ve bu evrende Kral Şakir Devler Uyandı filmimizin tüm unsurlarını, sanki filmin içerisindeymişsiniz gibi hissedeceğiniz, Hungrigames şirketinin yazılımı ve tasarımı ile kapsamlı bir oyun gerçekleştirdik. Yani Roblox'un ardından yine başka bir dünya devi platform içinde muhtişim bir oyun daha geldi. Bu anlamda nft, oyun ve metaverse üçlemesi için yol haritamız çizilmiş durumda. Zaten yakın zamanda The Sandbox TR, Muhteşem Yüzyıl, Kral Şakir, Galatasaray gibi partnerliklerini açıklayarak Turkishverse’e güçlü bir duyuru yapmıştı. Turkishverse Sandbox Metaverse, içinde Türkiye’deki marka ve stüdyolar için özel olarak ayrılmış bir alan aslında. Turkishverse’ün amacı Türkiye’den çıkan marka ve değerleri globale tanıtıp, Türkiye’nin uluslararası alanda bilinirliğine de katkıda bulunmak. Turkishverse’de genelde dünya pazarında bilinen Kral Şakir ve Muhteşem Yüzyıl gibi Türk markaları yer alıyor. Bunların ardından ise gelecekteki oyun planımız konsol oyunu olarak bir Kral Şakir oyunu tasarlamak. Bunun için de arge çalışmalarına başlamış bulunmaktayız. 2024, Kral Şakir'in yurtdışında yapacağı atakların yılı olacak. Tüm dünyada yaygınlaşmak için dizilerimizi ve filmlerimizi yurtdışına açan bir çok dağıtımcı firma ile sözleşmeler imzaladık. Ayrıca Youtube konusunda da yurtdışı açılımında büyük ivmeler kazanacağımız bir yıl olacak. Ayrıca Ankara'da "Kral Şakir Macera Dünyası" adıyla başlayan temaparklarımız birçok şehrimizde yer alacak ve çok yakın zamanda İstanbul'da "Kral Şakir- Gizemli Orman" da çocuklar ve aileleri doğada çok eğlenceli zamanlar geçirecekler.