Yaşlılığa bambaşka gözle bakan; Dünya Yaşlılık Derneği kurucusu, Dünya Markalar Derneğinin kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Umut Çınar

Yaşlılık “ İkinci Çocukluk Yaşamıdır” diyen harika insan. Hoş geldin Hoş geldin! Bir yaşlı gördüğüm zaman “Umut olmalı.” derim. Her yeni günde; ömür hanemizden bir gün eksilirken, yeni bir güne daha yeni umutlarla kucak açıyoruz. Üyesi olduğum derneğimizde ”Yaşadığımız dünya için, gelecek nesillere örnek olması için yaptıklarımız neler?” diye sorgularken projeden projeye koşuyoruz Umut Çınar ile birlikte.

2011yılında “Genç Büyüklerimize Yeni Bir UMUT” sloganıyla yola çıkan Dünya Yaşlılık Derneği kurucusu, Dünya Markalar Derneğinin kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Umut Çınar ile Dernek faaliyetleri ve yeni projeleri hakkında dolu dolu bir söyleşi yaptım. Umut Çınar’dan dünya Mucize Adam ( Miracle Man) olarak bahsediyor ama kendisi bunu “ne sihirbazım ne de illüzyonist” diyerek yanıtlıyor. Dünyada bu lakabı almasının tek sebebi olduğunu, yaşlılığa bambaşka gözlerden baktıklarını ve sloganlarının geniş bir yelpazeyi kapsadığını anlatıyor heyecanla. Dünyada yaşlılıkla ilgili kurum ve kuruluşlarda ki en genç başkan olduğunu ve hayatını çocuk, engelli ve yaşlılara adadığını, uluslararası alanlarda yapmış oldukları birçok faaliyetler ile hızla büyüdüklerini belirtti.

Dünya Yaşlılık Derneği’nin yolculuğu nasıl başladı?

-1993 yılında Gazi Üniversitesi Ekonometri Bölümü’nü kazandım. 2000 yılında üniversiteyi mastırla birlikte bitirdim. Bitirdikten sonra kendi işimi hiç yapmadım. Sağlık sektöründe tıbbi mümessili olarak başladım. Sonra bölge müdürlüğüne oradan da Türkiye tanıtım müdürlüğüne yükseldim. Burada, fizik tedavi merkezlerinde idari müdürlük yaptım. Sonra da yaşlılık ile ilgili bir vakıfta yönetim kurulu üyeliğinde bulundum. Burada arkadaşlarla birlikte uzun süre hem yaşlılığı anlattık hem de yaşlılık hakkında sosyal sorumluluk projelerinde bulunduk. Belgeseller çektik, çok ciddi projelere imza attık. Sonra da Dünya Yaşlılık Derneği’ni arkadaşlarımızla birlikte oluşturduk.

Dünya Yaşlılık Derneği’nin kuruluş amacı nedir? Dünya Yaşlanırken neler yapmayı hedefliyorsunuz?

-Biz derneğin kuruluş amaçları arasından en önemlisi olarak köprü vazifesini görüyoruz. Bu köprü vazifesini tüm dünyada yapmak istiyoruz. Çünkü şöyle bir sorunumuz var; dünya yaşlanıyor. Dünya yaşlanırken en büyük sorunlarından bir tanesi ise ülkelerin politikalarının bile bunun farkında olmaması. Eskiden 65 yaş üstü insanların sayısı çok fazla değildi ama şimdi Türkiye’de dahil olmak üzere bu sayılar %10’ların üzerine çıktı. Böyle olunca rakamlar çok fazla arttı. 1965 yıllarında doğurganlık oranı 3,1’di. 2000 yılında ise bu rakam 1’lere düştü. Yani yaşlı sayısı artıyor ama doğum oranı azalıyor. Doğum oranı azaldığı, yaşlı sayısı da arttığı için ülkede genç nüfus sayısı çok ciddi olarak düşüyor. Ülkemiz için de çok ciddi sorunlardan bir tanesi bu.

Dünya Yaşlılık Derneği’nin amaçlarından biraz bahseder misiniz?

-Derneğin en önemli amacı dünyada yaşlılıkla ilgili gündem yaratacak olaylara dikkat çekmek. Yaşlığı ise bir de şöyle inceliyoruz; yaşlılık doğumla birlikte başlar. Yaşlılık bizim için 60 – 70 yaş değil. Genç büyüklerin içerisine bebekler, çocuklar, 70 yaşındaki herkes dahil. Yaşlılık sadece 65 yaşından sonra gelinen bir süreç değildir. 80 yaşındaki insanlarda bizim için yaşlı değildir. Bu insanlar sadece yaş alıyorlar. Biz 80 yaşında 90 yaşında birçok insanla birlikte konferanslar düzenliyor, genç nesle tecrübelerini aktarıyoruz. Bunlarla ilgili belgeseller, uluslararası konferanslar da vermekteyiz. Ayrıca Rus, Çin, Almanya teknolojisi ile geliştirdiğimiz DÜYADER MAİ NLS projesiyle 12 dakikada kişilerin sağlık taraması yapılmakta ve genç büyüklere hastalanmadan önce rahatsızlıkları ile ilgili bilgi ve tedavi yöntemleri söylenmektedir.

Dünyada yaşlılıkla ilgili dünyada yılın derneği seçilince markalaşmanın ne kadar önemli olduğunu anlayıp 2015 yılında Dünya Markalar derneğini kurduk. Ekonomi Bakanı, Kalkınma Bakanı, Sağlık Bakanı, Asiad ile birlikte Bilkent otelde sağlık turizmi ile ilgili markalaşma zirvesini gerçekleştirdik.

Tüketici İçin Markanın önemi nedir? Dünya Markalar Derneği’nden Bahseder misiniz?

-Marka olmak çok önemli. Her geçen yıl bu önem daha da artacak. Marka, Dünya lideri olmasına rağmen, üç numaraymış gibi düşünüp, bir ve iki numarayı; yani ekibini ve kendini ileriye taşımaya çalışan, kendine meydan okuyan kişilerin ve kurumların başarılarından geçer bana göre. İnanın Marka olmak çok önemli.

Marka olmak neden önemlidir?

Aslında Marka en çok tüketici için önemlidir. Marka şu nedenlerle tüketici için önemlidir

  1. Marka tüketicilerin istediği ürünleri kolayca bulur.

  2. Marka tüketicilerin korunmasını sağlar

  3. Marka tüketicilerin araştırma faaliyetlerini azaltır

  4. Marka tüketiciyi tatmin eder

  5. Marka değer yaratır

  6. Marka tüketici ile işbirliği oluşturur.

Uluslararası Markalarda Dünya Markalar Derneği’nin yeri nedir?

-Uluslararası markalar öncelikle Ülke imajına katkı sağlar. Ulusun ya da işletmenin başka markalarının uluslararası pazarlara girmelerini destekler. Uluslararası bir marka o ülke insanının güvenini arttırır. Uluslararası markalar ülkedeki istihdam ve milli geliri arttırır.

Huzurevlerine sık sık ziyaret ettiğinizi biliyorum. Ülkemizde bulunan Huzurevleri Sorunu için neler söyleyeceksiniz?

-Yaşlılığın üzerine gitmezsek ve negatif yaşlılaşırsak çok ciddi problemlerle karşı karşıya kalacağız diyebilirim. Hükümetlerde politikalarını buna göre kurmak zorundalar. Çünkü bugün baktığımızda Türkiye’deki 65 yaş üstü sayısı gittikçe artmakta. Sayın Cumhurbaşkanımız ve Başbakanımız ise bunun önlemleri için girişimlerde bulunmakta. Eğer bu önlemler alınmazsa ve 65 yaş üstü nüfus sayısı artarsa sosyal kurumlar çökecektir. Ve çok ciddi bakımsız insanlar ve huzur evleri ortaya çıkacaktır. Buna bizim gibi derneklerin vakıfların el atması gerekmektedir. Dünyada huzur evi standartları çok iyi değil, bunları daha iyi hale getirmek için “Umut Çınar’ı” projemizle yaşam evleri ve bakımevleri projesini geliştiriyoruz.

Ben Almanya’yı ziyaretimde bir huzur evine gittim. Huzur evindeki yaşlılar, dışarıdan ziyaret almadıkları için orada hırsızlık alarmı veriyorlar. Bunu da polisler geldiğinde onlarla sohbet etmek için yapıyorlar.

O yüzden bu soru sadece Türkiye’nin değil, tüm dünyanın sorunu. Biz bunu köprü vazifesi görerek ortadan kaldırmak istiyoruz.

Dernek bünyesinde olmanın birçok avantajları var. Derneğe katılmak isteyenlere neler söylemek istersiniz?

-Biz sosyal sorumluluk projesi olarak Türkiye’de lider olmak istiyoruz. Bu kapsamda da derneğe katılan insanlar, çok ciddi sorumluluk projeleri içerisinde olacaklar. Bir diğer avantaj ise, dernek üyeleri yurt dışındaki etkinliklerde söz sahibi olacaklar. Yaşlılığı bilmeyenler bizimle birlikte olarak yaşlılığı öğrenebilir. Yaşlılık dediğimiz gibi doğumdan başlayan bir süreç olduğu için bu süreci doğru şekilde kavrayabilir. Dernek üyelerine verilebilecek en büyük fayda ise hayata bakış açılarının değişecek olmasıdır.

Yeni projeleriniz var. Biraz bahseder misiniz?

-Biz bilinçli bir şekilde sosyal sorumluluk anlayışından yola çıkarak, 2011 yılında kurulan ve sivil toplum örgütleriyle de bir araya gelip ulusal ve uluslararası düzeyde halkı bilinçlendirmek gayretinde olmayı hedefledik. Genç büyüklerimizin yaşam kalitesini artırırken topluma ve kendilerine faydalı, mutlu bireyler olmalarına yönelik çalışmalar yapmak hedeflerimiz arasındaydı ve bunu başardık, ekolojik yaşam çiftlikleri projemizle Aileden sorumlu Devlet Bakanlığı ile protokolümüz, Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü ile ileri yaşlı” Sağlık Turizmi” projemiz var.

Nazilli Modeli nedir?

-Dünyada farkındalık yaratan Ege bölgesi ve Uzun Yaşamla Bağdaşan Nazilli Bölgesinde çok ciddi çalışmalar ve incelemelerde bulunduk ve Düyader Uzun Yaşam ve İleri Yaş Araştırma Komisyonu Proje Grubu Başkanı Engin Tulumbacı ile başlattığımız çalışmalarla Nazilli Modelini tüm dünyaya anlattık diyebilirim.

Dünyanın en önemli Marka Zirvesini 2016 senesinde; Ankara’da “Dünya Markalar Zirvesi” adı altında onursal başkanlığını cumhurbaşkanı baş danışmanı Burhan Kuzu’nun yaptığı Dünya Markalar Derneği iş birlikteliği ile Ülkemizi, Sağlık Turizmi başta olmak üzere Savunma Sanayi ve Enerji sektöründe Dünyada söz sahibi yapmak için ellimizden geleni yapmaktayız. Aynı zamanda Huzur evleri yerine Yaşam evleri ve Bakım evleri Konseptini Ülkemizde yaygınlaştırırken, yaşlı kreşleri başta olmak üzere birçok alanda yenilikleri ülkemize kazandırdık ve İstanbul başta olmak üzere, Ankara, İzmir, Antalya ve Marka olma yolunda hareket eden Nazilli, Kazan gibi yerleri Dünyada söz sahibi etmek için koşturuyoruz.

Sağlıklı nice güzel günlere…

Umut Çınar’ın Başarıları ve Ödülleri:

1237 ödülün sahibi olmak dile kolay

Yurt dışı ödülleri

Dünyada Yılın Derneği Düyader Seçildi

Dünyada Yılın Sosyal Sorumluluk Ödülü

Dünya'da barış ve sevgi Ödülü...

2012 Dünya Kalite Zirvesi STK Ödülü

Yurt içi ödülleri

RADEV'den DÜYADER'e "Yılın Pozitif Hareketi" Ödülü...

Dünya Yaşlılık Derneğinden Ünlülere Ödül

Umut Çınar ve aldığı ödüllerin daha fazlası için linki tıklayınız: https://tr.m.wikipedia.org/wiki/D%C3%BCnya_Ya%C5%9Fl%C4%B1l%C4%B1k_Derne%C4%9Fi