ANKARA

Genelkurmay Başkanlığından yapılan açıklamada, Malatya'da düşen uçaklarla ilgili ilk incelemeye ilişkin "Uçaklarımızın herhangi bir dış etkiye maruz kalmadığı, havada çarpışmadığı, ancak irtifalarının uçtukları bölge için daha önceden tespit edilmiş emniyetli uçuş irtifasının altında kaldığı değerlendirilmektedir" ifadesi kullanıldı. 

Genelkurmay Başkanlığının internet sitesinde, "Hiçbir şeyi atlamadan, en ince ayrıntısına kadar, el emeği ve göz nuru dökülerek..." başlığıyla basın açıklaması yapıldı.

RF-4E/TM uçaklarının, Türk Silahlı Kuvvetlerinin taktik keşif ihtiyaçlarını karşılamak üzere Türk Hava Kuvvetleri envanterinde görev yaptığı belirtilen açıklamada, şu ifadeler kullanıldı:

"Türk Silahlı Kuvvetleri, envanterinde bulunan her tür hava aracını etkinlikle ve emniyetle görev yapacak durumda tutmaktadır. Bu çerçevede, hava araçlarının bakımları, ehil ve yetkin personel tarafından, ilgili teknik dokümanların gerektirdiği periyotlarda ve yine ilgili teknik emirlerin dikte ettirdiği şekilde yapılmaktadır. Bakımı tamamlanmamış veya teknik kriterlere göre tespit edilen uçuş ömürlerini dolduran hava araçlarının, uçuş görevlerine tahsisi mümkün değildir."

Açıklamada, 24 Şubat'ta meydana gelen kazada kaybedilen her iki RF-4E/TM uçağının da 2013'te tamamlanan Işık Projesi çerçevesinde, yapısal yenileme ve aviyonik modernizasyona tabi tutulduğu bildirildi.

Uçakların kullanım ömürlerinin, periyodik yapılan bir dizi teknik testi takiben belirlendiğine işaret edilerek, modernizasyona tabi tutulmalarına rağmen teknik testler ışığında kullanım ömrünü doldurduğu tespit edilen uçakların, kullanım dışı bırakıldığı aktarıldı.

"Yüzeysel hiçbir açıklama yapılmamaktadır"

Açıklamada, Türk Silahlı Kuvvetlerinde meydana gelen herhangi bir kaza kırım sonrasında, yüzeysel hiçbir açıklama yapılmadığı vurgulanarak, şunlar kaydedildi:

"Kaza kırım incelemeleri, oluşturulan teknik ve ehil bir heyet tarafından bilimsel yöntemlerle tamamlanmaktadır. Adli makamlarla eş güdüm içerisinde yürütülen süreçte, emniyet inceleme heyeti ve ayrıca teknik inceleme heyetince, enkaz ve enkaz bölgesi detaylı olarak incelenerek tüm deliller toplanmakta, ilgili tüm kişilerin ifadelerine başvurulmakta, radar, uçak, telsiz, telefon ve video kayıtları başta olmak üzere her türlü bilgi, belge ve görüntü detaylı olarak incelenmektedir. Olayın teknik yönden incelemesinin yanı sıra idari işlemlerle ilgili hususları açıklığa kavuşturmak maksadıyla ayrı bir heyet tarafından da idari soruşturma başlatılmaktadır."

"Emniyet İncelemesi Sonuç Raporu" hazırlanacak

Detaylı incelemelerin tamamlanmasının ardından "Emniyet İncelemesi Sonuç Raporu" hazırlandığı belirtilen açıklamada, bu rapor çerçevesinde her türlü düzeltici işlemin yapılmasının ve benzer kazaların yaşanmaması için gerekli tedbirlerin alınmasının sağlandığı kaydedildi. 

Söz konusu raporun yayımlanmasının ardından kazanın sebep veya sebeplerinin resmi olarak açıklanabildiğinin altı çizilen açıklamada, şu ifadelere yer verildi:

"Bahse konu kaza sonrasında da adli, teknik ve idari soruşturmalar başlatılmıştır. Bu kapsamda teknik sebepler, insan faktörü ve idari hususlar da dahil olmak üzere kazaya etki edebilecek bütün konular detaylı inceleme aşamasındadır. Bununla birlikte yapılan ilk incelemelerde, uçaklarımızın herhangi bir dış etkiye maruz kalmadığı, havada çarpışmadığı, ancak irtifalarının uçtukları bölge için daha önceden tespit edilmiş emniyetli uçuş irtifasının altında kaldığı değerlendirilmektedir.

Soruşturmaların tamamlanmasının ardından elde edilen detaylı bulgu ve sonuçlar ilgili mevzuat çerçevesinde kamuoyu ile paylaşılacaktır."