CUM’A  SOHBETİ  (  4 /40 )

                             SAHÎH-İ  BUHÂRÎ’NİN  VE  TECRİD-İ  SARİH’İN  2157. HADİS-İ  ŞERİF’İ !...

Ebû  Hüreyre  radiya’llâhu  anh’den  rivayete  göre,  Resûlu’llâh  Salla’llâhu  aleyhi  ve  sellem  şöyle  buyurmuştur:  Her  kim  günde  yüz  kerre  “ Lâ İlâhe  illa’llâh,  vahdehû  lâ  şerike  leh,  lehü’l-mülkü  ve  lehü’l-hamdü   ve  hüve ‘alâ  külli  şey’in  kadîr =  Allah’dan  başka  ilâh  yoktur,  yalnız O  vardır, O’nun  eşi  ve  ortağı  yoktur,  mülk  O’nundur,  hamd  O’nundur, O  her  şeye  kâdirdir”  derse,  bu  du’â  o  kimse  için  on  köle  azâdlamak  sevâbına  muâdil  olur ve  ona  yüz  hasene  yazılır,  yüz  musîbet  de  ondan  mahvolunur.   O  gün  içinde  akşama  erişihceye  kadar  şeytan  şerrinden  emniyyette  olur.  Ve  o  kimsenin  bu  du’â’yı  okumasından  daha  faziletli  hiç  bir  kimse  evrâd  ve  ezkâr  getiremez..  Meğer  ki,  bu  du’â’yı  ondan  daha  çok  okumuş  ola!...

Ebû   Eyyûb  Ensârî  VE  İbn-i  Mes’ûd  radiya’llâhu  anhümâ’nın  Nebî   salla’llâhu  aleyhi  ve  sellem’den ( Lâ ilâhe  illa’llâhu  vahrehû... )  hadisini  rivayet  ettikleri  ve : Her  kim  bu du’â’yı  on  kerre  okursa  İsmâil  Peygamber  neslinden  on  esir  azâdlamış  gibi  sevâba  müstehak  olur,  buyurduğunu  naklettikleri  rivayet  olunmuştur.

Bu  hadis  bundan  önceki 2157  numaralı  hadis’in  aynıdır.  Her  ikisi  de ( lâ  ilâhe  illa’llâh,  vahdehû,  lâ  şerike  leh, lehü’l-mülkü  ve  lehü’l-hamdü  ve  hüve  alâ  külli  şey’in  kadîr)  du’â’sını  her  gün  okumanın  yüksek  fazileti  hakkındadır.  Şu  farkla  ki, 2157  numaralı  hadis  Ebû  Hüreyre’den  rivayet  olunmuştur, 2158  numaralı  bu  hadis  de,  Ebû  Eyyûb  el-  Ensârî  ile  Abdullah  İbn-i  Mes’ûd’dan  naklolunmuştur. İki  rivayet  arasındaki  ikinci  bir  fark  da  Ebû  Hüreyre  riövayetinde  günde  yüz  kerre,  Ebû  Eyyûb  ile  İbn-i  Mes’ûd  rivayetinde  günde  on  def’a  okunmasıdır.  Bir  de  Ebû  Hüreyre  rivayetinde  mev’ûd  olan( va(ad’olunan)  mükâffat  daha  çoktur.

Bu  hadis-i  Şerif  üç  büyük  Sahâbî’den  rivayet  olunduğu  için  rivayet  ilmi  bakımıdan  gâyet  kuvvetlidir.  Sahâbî  râvî’ler  i’tibariyle  kuvvetli  olduğu  gibi  Müellif  Buhârî’ye  gelinceye  kadar  Tâbi’î   ve  Etbâ’-i   Tâbi’î  tabakalarındaki  râvîleri  cihetle  daha  zengindir.  Her  ikisini  de  Buhârî 8  Fadlü’l- tehlil)  yâ’ni, ( lâ  ilâhe  illa’llâh)  kelime-i  Tevhidinin  fazileti  hakkında  açtığı  bir  babında  rivayet  etmiştir.  Buhârî’ nin  bu  babındaki  rivayet  silsilesine  bakılınca  hadis’in  isnad  silsilesinde- Mühadramundan,  Tâbi’î   ve  Etbâ’-i   Tâbi’î   ricalinden,  Buhârî’nin  müte’ addit  meşâyih’inden-  o  kadar  çok  ve  yüksek  râvî’ler  gürülüyor  ki,  Peygamber  Efendimizin  hadisini  nakletmekte  eslâfımızın  ( Selefimiz, geçmiş  âlimlerimiz)  gösterdikleri  yüksek  ihtimama  hayret  etmemek  kâbil  değildir.  Gerek  hadis’teki  Tevhid  du’â’sının,  gerek  va’ad’olunan  mükâfatın  Peygamber’imizin  mübârek  lisanından  tebliğ  olunduğu  gibi  naklolunduğundan  riyâzî   kat’iyyetle  kanâat  hasıl  oluyor.  Bu  rivayetler  ve  kanâatlar  karşısında  biz  Muhammed  ümmetine  düşen  vazife, bu  hacmi  küçük,  fakat  fazileti  çok  büyük bu  du’â’yı,  hiç  olmazsa “ Lâ  ilâhe  illa’llâh,” Kelime-i  tevhidine  devam  etmektir...

Bu  “ Tehlil,”  Hadis-i  Şerif’i  üzerine, Hazreti  Üstaz’ımız. Sahibizaman,  Mürşid-i  Kâmil  ve  Mükemmil,  Medâr  Mürşid  ve  Müceddid, Süleyman  Hilmi  Tunahan  Efendi  Hazret’lerinin,İstanbul, Fatih  Yenicaii’nde,  1959  yılında,  yaptığı  ve  kayda  alınan, tek  va’az’ını  teberrüken  buraya  alıyorum. Hazreti  Üstaz’ımıza  aid, kayda  alınan  bu  tek  sohbeti  kayda  alan, Bartın’lı, Batıkaradeniz  Bölgesine, Radyo-Teybi, Telefoni  ilk  def’a  getiren  İşadamı,  Merhum,  Lutfullah  Kocabaşdğlu’dur. Merhum,  Lutfullah  Kocabaşoğlu, Bartı’nın  en  saygın, yediden  yetmişe  her  Bartınlı’nın,  Yalnız  Bartınlı’ların  değil,  bütün  Zonguldak  İl’inin  hürmet  ettiği  bir  şahsiyyetti, Lufullah  Kocabaşoğlu’nun  kayda  aldığı,  bilahere, Kardeşlerimiz  tarafından  deşifre  edilen, 1959  yılında, İstanbul,Fatieh,  Yenicemmi’de  va’az’ının  kısa  bir  bölümünü,( kayda  alınan  bölümün  tamamını, Şefaatine  nâilliyyetimi  umarak  buraya  alıyorum. “  Şimdi  biraz  evvelinde  gözlerim  şey  oldu. Şimdi  düzeldi  amma.  Ben  de  göz  yoruldu bu  kusura  bakmayın!  Yalnız  iki  şey  hediye  vereyim,  Dikkat!  Evinizden  çıktığınız zaman,  unutmayın!  Çok  rica  edirim! “ Lâilâhe ille’llâh,” du’â’sını  oku...  Buhârî  Şerif’Te, Müslim-i  Şerif’te  bütün  mahaddisler  hepsi  hayran  kalıyorlar  bunu...  Elfe elfi  hasenat,  elfe  elfi  seyyiat,  elfe  elfi  derecat...  Elfe  elfenin  Türkçe  tercümesi;  milyon  demek,  milyonlarca  sevap,  milyonlarca  derece,  milyonlarca  hasenat...  Acabâ  BUNU  Resûlu’llâh  niçin  böyle  söyledi,  diye  herkes,  bütün  müfessirler,  ya’ni  hadis  müfessirleri,  hayran  olmuşlar,  nihayet  şuna  kail  olmuşlar...  Bunu,  evinden  çıktığı  zaman  okumak;  insanları  çarşuyu  pazarda  çok  fecî   ve  fena  halleri  müşâhede  edecek...  en  azim  şefâatlerden  bir  şefâat...  Çocuğunuza  çoluğunuza  öğretiniz.  Egfendiler...  Deyiniz ki,  Bu.. Bunu  okuyunuz...  Tekrar  oku...  o  günkü  akşam  evine  dönünceye  kadar  olan,  kazandıklarından,  ellerinden  ayaklarından  kazandıklarının  hepsini  Allâhu  Celâl  afvedeceğini  beyan  buyuruyor.  Öyleyse  buna  dikkat  etmek,  hepimiz  için  lâzımdır.

İkincisi, ma’al’esef,  Resûlu’llâh  Efendimizin  hadisinden  amel  etmedikleri  için  insanlar  bir  çok  hastalıklara  mübtela  oluyorlar.  Meselâ  insan  gerek  küçük  zarûretini  def’etmek  için gerek  büyük  zarûretini  def’etmek’ten  çıktıktan  sonra...  Helâdan  çıktıktan  sonra  okunacak  du’â  OKU.  Bunu  okumak,  bunu  okumazsan,  yarın  efendim  başlar...  prdstat  oldu, şu  oldu,  bu  oldu...  Bunların  hepsinin  sebebi;  Resûlu’llâh  Efendimiz  Hazret’lerinin  haber  verdiğini,  bunu  okumuyorlar.  Kardeşlerim  çok  rica  ederim,  zarûretinden  çıktığın  zaman, du’â’yı  oku.  Bunu  biribirinizden  yazınız,  ezberleyiniz.  Bir  daha  tekrar  oku.  Prostat  da  görmezsin,  şu  derdi  de  görmezsin  bu  derdi  de  görmezsin.  Canın  yanar  yâhû!   Allah’a  bir  hamdet.  Neden  bu  acabâ,  niçin?    Cenab-ı  Hakk  şu  vücûda  384  tâne, 85  değil, 83  değil,  melâike,  bunların  iki  tânesi,  def-i  zarûretin  için  iki  tânesini  tahsis etmiş...  Bunlar  tenezzülen  bunu  kabul  ettikleri  için, dikkat  et! Tenezzülen  bunu  kabul  ettiği  için  en  yüksek  rütbe  vermiş  Hazreti  Allah...  Ben   Can  Sever  Doktora  bunu  söyledikten  sonra  kalktı  böyle;  “ Amanın! Ne  Esrar-ı  İlâhî...  Bu  Resûlu’llâh’ın  hadisi, diye... “ Ben  bunun  için,  bir  kitap  yazacağım,” dedi.  Dinle  bakim,  bir  daha  söyleyeyim, en  yüksek,  en büyük  rütbe  melâikesi  bizim  zarûretimizin  def’i  için  me’mur  olduklarından  dolayı,  Hazreti  Allah  onlara  en  büyük  rütbe  vermiş...  Zarûretin  def’i  için,  Allah’a  şükretsek,  hamdetsek,  lazım  mı  değil  mi  söyleyin  bana?!..  Tekrar  oku... Yâ Rabbe’l- Alemîn!  Bunları  okuyamasalar  da,  şu  ders’te  oturdukları  için  bu  okunanları  onların  defterlerine  yaz  da  ilhâk  eyla  yâ  Rabbî!.. Bu  şereften  onları  mahrum  eyleme  Yâ  Rabbî!..  Cümlenizi  afiyette,  cümlenizi  sıhhatte  dâim  eylesin!  Cenab-ı  Hakk...  “

Hazreti  Üstaz’ımızın, Def’i  Hâcet’den( Helâ’dan)  çıktıktan  sonra,  hararetle  okunmasını  tavsiye  buyurduğu,  du’â, şudur:  “ El- Hamdü  Li’llâhi’llezî,  Ezhebe  annî’L-Ezâ  ve âfânî  min  zâlike,”= Ben’den  eziyyeti  gideren, bana  afiyyetimi  veren  Allah’a  hamd’olsun,”

Tehlil  Du’â’sı,  Hadis’in  Metninde,” Lâ   ilâhe  ille’llâhu  vahdehû  Lâ  şerîkeleh  le’hülmülkü  ve’lehülhamdü  ve hüve  alâ  külli  şey’in  kadîr,”söylemesi  kolay,  ezberlenmesi,  tekrarı  kolay.Beş  vakit  namazın  ardında  yapılan  tesbih, tahmid  ve  tekbir’den  sonra,  müezzinler  cehrî  olarak  bu  du’â’yı  okurlar,  fakat, Hadis’in  Metninde  bulunmayan  bir-kaç  kelâm- cümle  ilave  ediliyor.  “ Le’hülmülkü  ve’lehülhamdü,” cümlelerinden  sonra  gelmek üzere, “ Yuhyî  ve  Yümît  vehüve  Hayyün  lâ  yemût  bi’yedihi’l-hayr,” ilaveleri  ezberleyenlerin  bu  ilavelerle  birlikte  okumalarında  bir  sakınca  yoktur,  ama, daha  kolay  ezberlendiği  için ve  tekrarı da  kolay  olması hasabiyle, Hadis  Metninrde olduğu  gibi, kısa  okunmasında  da  hiçbir  mahzur  yoktur... 

 1960’lı  yılların  başlarında,  İstanbul, Zeytinburnu’nda, İstasyon  Camii  olarak  bilinen, Emine  İnanç  Vakfı  Camii’nde  imamlık  vazifesini  deruhte  ettiğim  yıllarda, Selef’im, Mustafa  Özaltın  Hoca’mızın, Hazreti  Üstaz’ımızın  tavsiyesi  üzerine  başlattığı,  güzel  bir  sünneti  adeti  devam  ettirmiştim.Şöjyle ki, Sabah Namazının  Farzının  selâmı  verilince,  imam  Mihrab’da  yüzünü  cemaatei  dönmeden,  cehrî   olarak,  imam  ve  cemaat  hep  birlikte on  kerre, tehlîl  du’â’sını  okurduk. Bilemiyorum,  Emine  İnanç  Vakfı  Camii’nde  bu  güzel  sünnet-adet  devam  ediyor  mu?Aslında,  bütün  camii’lerde başlatılması  ve  devam  ettirilmesi  ne  güzel  olurdu...